Het Schip

Geschiedenis

De bouwer van het schip is niet bekend. Het schip is zover bekend echter altijd bij Warmondse bedrijven in gebruik geweest. Het heeft dienst gedaan op de Eendekooi van Warmond, het baggerbedrijf van Schooneboom en van de Gevel, destijds gevestigd aan de Groote Sloot, en werd tenslotte gekocht bij boerderij van der Voort aan de burgemeester Ketelaarstraat. Bij Schooneboom en van de Gevel deed het schip dienst als kolenbevoorradingsschip voor de baggermolens. In de deklijst op het achterdek is nog een herinnering aan die tijd terug te vinden. Daar staat de namelijk als aanduiding het kenteken SG5 opgelast.

Tewaterlating

Originele details

Enkele karakteristieke kenmerken die verder op het schip zijn terug te vinden zijn de weegbruggen op voor- en achterdek. Deze werden gebruikt om met behulp van één of twee vaarbomen het schip vanaf de wal te kunnen voortduwen (dit wordt wegen genoemd). Ook de versiering op de kop van het schip is authentiek.

Afmetingen

  • lengte: 13,5 meter
  • breedte: 2,60 meter
  • gewicht: ca. 5.500 kilo
  • lengte mast: 12 meter
  • afmetingen grootzeil: 36,8 m2
  • afmetingen fok: 12 m2 (of 15,5 m2).

Aanpassingen

Bij de restauratie zijn ook enkele concessies gedaan. Om het schip als zeilschip voor de scouts te kunnen inzetten is in plaats van het roefje een kuip op het achterschip gerealiseerd. Dit komt de veiligheid van de bemanning tijdens het zeilen ten goede omdat het schip vanuit die kuip en niet plat liggend op het dek kan worden gezeild. In het ruim van het schip waar vroeger de vracht werd vervoerd zijn banken gerealiseerd waardoor er tijdens een zeiltocht passagiers veilig onder de overslaande giek kunnen meevaren. Bij de huidige zeilende Kagenaars en Westlanders staat de mast ook verder naar achter dan in vroeger dagen. Destijds was vooral de omvang van de laadruimte belangrijk en werd de mast zover mogelijk naar voren geplaatst. Bij het huidige gebruik zijn de zeileigenschappen veel belangrijker en is daartoe de mast naar achter geplaatst. Door deze concessies is de Hylke Tromp, ondanks de geringe diepgang en breedte, een stabiel en goed zeilend schip.